واشر سرسیلندر قطعه ای از موتور است که بین سر سیلندر و سیلندر قرار می گیرد و کار آن ایجاد آبندی بین سیستم های روغن رسانی
اطلاعات بیشتر درباره واشر های داخلی موتور
واشر سرسیلندرچیست؟
واشر سرسیلندر قطعه ای از موتور است که بین سر سیلندر و سیلندر قرار می گیرد و کار آن ایجاد آبندی بین سیستم های روغن رسانی،آب و احتراق موتور است که از این طریق مانع ترکیب آب رادیاتور و روغن موتور می شود.اصطلاح واشر سرسیلندر به انگلیسی (cylinder head) است.که شاید برخی مواقع دانستن آن به کار شما بیاید.
اجزای سر سیلندر تشکیل شده اند از سه ماده پنبه نسوز،فولاد و مس می باشد.
این جزء از اجزای بسیار مهم موتور خودرو است که باید به سلامت وعملکرد صحیح آن بسیار اهمیت داد.خوروهای بسیاری دچار مشکل سوختن واشر سر سیلندر می شوند این مشکل را اصطلاحا دفرمه شدن واشر می گویند.این قطعه با عملکرد خود اجازه می دهد که گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن انجام شود و فضای بسته اتاقک احتراق آبندی شود .
دلایل مهم درسوختن واشر سرسیلندر به شرح زیر است :
1-عمل کردن ناصحیح ترموستات
2- فشار به موتور و عدم توجه به آمپر خودرو
3-ایجاد نشتی در سیستم آب و خالی شدن رادیاتور اتومبیل
4-از کار افتادن یا بد کار کردن فن خودرو
و.....
نشانه های سوختن واشر سر سیلندر:
در هنگام سوختن واشر سرسیلندر علائمی در خودرو دیده می شود که باید به آنها توجه داشت و در صورت بروز به سرعت اقدام به رفع مشکل شود تا خودرو دچار آسیب های بیشتر نشود. این نشانه ها به شرح زیر است.
1-کمی کشش وتوان خودرو
2-خودرو با تاخیر روشن می شود وموتور بد کار می کند
3-اختلاط آب و روغن موتور
4-خارج شدن آب از اگزوز
5-گرم شدن بیش از حد موتور
راههای جلوگیری از سوختن واشر سر سیلندر بسیار رمهم هستند و رانندگان حتما باید به آن توجه داشته باشند که از جمله مهم ترین آنها این است که در حین رانندگی اجازه ندهیم که خودرو در مدت زمان طولانی کار کند وهر از گاهی خودرو را متوقف کنیم تا موتور استراحت کند و جوش نیاورد. علاوه بر آن معاینه فنی های دوره ای را جدی بگیریم و هر از گاهی سیستم های مختلف خودرو خود را چک کنیم تا از احتمال بروز مشکل در حین رانندگی جلوگیری کنیم.
به این نکته نیز توجه داشته باشیم که هزینه تعمیر واشر سرسیلندر به مراتب کمتر از هزینه هایی است که جبران خسارت های حاصل از این مشکل برای ما به وجود می آورد.
ویژگی هایی که یک واشر سر سیلندر مناسب باید داشته باشد:
- دارا بودن قابلیت تحمل حرارت زیاد
- دارابودن قابلیت جوش و آبندی
- دارای وزن سبک و قیمت ارزان باشد
- قابلیت لهیدگی داشته باشد
در گذشته هنگام نصب واشر سر سیلندر دو طرف آن را به ماده آبندی آغشته می کردند اما امروزه احتیاجی به این کار نیست واین ماده بر روی سر واشر تعبیه شده است. در صورتی که موتور درجه حرارتی بالاتر از میزان استاندارد تعریف شده از طرف کارخانه را تجربه میکند،سرسیلندر از حالت عادی خارج شده واشر هم آسیب می بیند که در چنین شرایطی می گویند واشر سرسیلندر سوخته و به همین دلیل نمیتواند وظایف خود را درست انجام دهد.
- ۹۶/۱۲/۰۲