لوازم یدکی خودرو

خرید و فروش لوازم یدکی و قطعات خودرو

لوازم یدکی خودرو

خرید و فروش لوازم یدکی و قطعات خودرو

پیوندها
  • ۰
  • ۰

سیستم تعلیق یکی از مهمترین قسمت هایی است که خودرو برای بازدهی بهتر وعمر بیشتر به آن احتیاج دارد،به همین دلیل تقویت آن بر روی خودرو یک امر مهم وغیر قابل چشم پوشی است.

اطلاعات بیشتر درباره سیستم تعلیق طبق دار دوبل

سیستم تعلیق یکی از مهمترین قسمت هایی است که خودرو برای بازدهی بهتر وعمر بیشتر به آن احتیاج دارد،به همین دلیل تقویت آن بر روی خودرو یک امر مهم وغیر قابل چشم پوشی است.

وظیفه این قسمت ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو می باشد و مواردی همچون هدایت اتومبیل ،ترمز وشتاب گیری مناسب به عهده این سیستم می باشد.هنگام ارزیابی عملکرد سیستم تعلیق دوپارامتر کیفیت سواری وهدایت وکنترل مورد بررسی قرار میگیرد.اگر سیستم تعلیق مناسب بر روی سیستم تعبیه نشده باشد قطعات خودرو به دلیل ضربات شدیدی که از طریق جاده به آنها وارد میشود از بین رفته و عمر مفید خودرو به شدت پایین می آید.

در این مطلب قصد داریم ضمن بررسی اجزای تشکیل دهنده این سیستم و انواع آن موجب افزایش آگاهی شما در این زمینه شویم.

اجزای تشکیل دهنده این سیستم عبارت است از:

1-فنر 2-کمک فنر 3-سیبک 4-بوش 5-طبق 6-میل تعادل 7-استراتstrut

و مهم ترین انواع سیستم تعلیق عقب و جلو عبارت است از:

1-سیستم تعلیق مستقل  2-سیستم تعلیق طبق داردوبل  3-سیستم تعلیق مک فرسون

هدف اصلی متن بررسی جزئی تر در رابطه با مورد دوم یعنی سیستم تعلیق طبق دار دوبل می باشد.

تکامل بعدی درسیستم تعلیق طراحی سیستم جناغی یا Double Wishbones بود که در آن دو طبق به شکل حرف A طراحی شده بود که هر دو دارای طول برابر بوده ویکی در بخش پایین ودیگری در بخش بالایی مرکز چرخ قرار گرفته وبه حالت موازی نصب می شد،ویک فنر مارپیچ بین آنها قرار میگیرد ،همان طور که در شکل بارنگ قرمز مشخص شده است.

 این سیستم به دلیل وجود دوطبق قابلیت کنترل بسیار خوبی بر روی خودرو داشت ولی هدف اصلی که دارا بودن قابلیت تغییر زاویه( camber) بود ، در این سیستم وجود نداشت.همین مشکل موجب طراحی نوع دیگری از سیستم جناغی گردید.

 

در این نوع برای اینکه سیستم بتواند ، در هنگام فشردگی زاویه منفی ، و در هنگام باز شدن زاویه مثبت پیدا نماید ؛ طَبَق بالا کوتاهتر از طَبَق پایین در نظر گرفته شد همین امر باعث شد تا طَبَق پایین حین حرکت شعاع کمتری را پیموده و چرخ هنگام بالا رفتن دچار زاویه منفی گردد که این امر همانطور که گفته شد از انحراف خودرو در پیچها جلوگیری می نماید.این سیستم نسبت به سایر انواع سیستم تعلیق تقریبا خالی از اشکال بوده واز نظر برخی کارشناسان بهترین سیستم تعلیق محسوب شده و به دلیل کیفیت مناسب بر روی اکثر خودرو های امروزی ، خودروهای مسابقه وخودروهای تولیدی کارخانه هیوندا و...نصب می شود.

 

دراین سیستم از فنر لول که کمک فنر نیز درونش واقع شده ، استفاده میشود . اما باتوجه به شکل قرارگیری فنر و کمک فنر نمیتوان لفظ Strut را برای آن به کار برد، چرا که فنر و کمک فنر خاصیت ایفای نقش یک لینک را مانند آنچه در Strut وجود دارد ، دارا نمی باشند . و کاربرد لفظ Strut ، برای این شکل قرارگیری ، فقط در نوع McPherson امکان پذیر است.

این سیستم دارای دو رابط عرضی (بازوی کنترل) در هر طرف خودرو می باشد، که روی قاب یا قاب زیرین تعلیق یا بدنه حرکت چرخشی دارند و دراکسل جلو از بیرون به شغال دست که باعث فرمان دهی چرخ می شود متصل شده اند.

 

مهمترین مزیت این نوع تعلیق امکانات سینماتیکی منحصر به فرد آن می باشد.

 

سیستم تعلیق طبق دار دوبل این قابلیت را داردکه موقعیت بازوهای کنترل تعلیق نسبت به هم یا همان اندازه زوایای β، α را تعیین نماید.یا به معنای دیگرارتفاع مرکز غلتش بدنه و ارتفاع قطب گام( pitch )که همان قطبی است که اجزا نسبت به آن حرکت نوسانی دارند را تعیین نماید.

 

نحوه قرارگیری این سیستم به گونه ای است که در اکسل جلو پشت چرخ و در اکسل عقب جلوی چرخ قرار گرفته است.اگر این امکان وجود داشت که روی مرکز چرخ واقع شود ، علاوه بر اینکه مکانیزم ضد شیرجه(anti dive) را بهبود می بخشید،بلکه موجب کاهش شیرجه در اکسل عقب متحرک شده یا به عبارت دیگر اکسل جلو را بلند تر می نمود.

 

مواردی که ذکر شد دلایل استفاده زیاد از سیستم تعلیق طبق دار دوبل در اکسل عقب در خودرو های سواری است. وهمین دلایل سبب شده که این سیستم جایگزین اکسل شبه رابط کشنده شده است.

 

درپایان این اطلاعات فنی مربوط به این سیستم باید گفت خودروهای مجهز به این سیستم دارای قابلیت فرمان پذیری پایدارتری در هنگام پیچها و عملکرد نرم خودرو در جاده میباشند.


منبع : اسپیریاب | سایت فروش قطعات خودرو

  • ۹۶/۱۲/۰۲
  • spare yab

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی